Home | Jobs | Plan | Contact | Inschrijven nieuwsbrief | Nieuwsbrieven | feed

Meldpunt"
Infrastructuur & Mobiliteit:
  • Inleiding
  • Cultuur- & stormschade...
  • De Lijn
  • Fiets labelen
  • Ingebruikname openbaar...
  • Marktplein
  • Mobiliteit & Verkeer
  •     › Mobiliteitsplan
        › Departement Mobiliteit en...
        › Verkeersraad
  • Nutsmaatschapijen
  • Plannen
  • Retributies
  • Rioleringswerken
  • Sneeuw- & ijzelbestrij...
  • Voet- en buurtwegen
  • Wegverzakkingen
  • Werken in onroerende s...
  •     Mobiliteitsplan (Update: 2016-08-16)

    Een duurzaam beleid
    Het mobiliteitsplan is cruciaal voor de uitbouw van een duurzaam gemeentelijk
    mobiliteitsbeleid. In het mobiliteitsplan wordt beschreven hoe het beleid de groeiende
    mobiliteitsbehoefte van de inwoners in goede banen wil leiden. Sint-Lievens-Houtem
    moet goed bereikbaar zijn, maar daarnaast is het ook belangrijk om er aangenaam te
    wonen, werken en verblijven. Sint-Lievens-Houtem kiest voor duurzame
    mobiliteitsoplossingen. Een duurzaam mobiliteitsbeleid is geen anti-autobeleid, maar een
    beleid dat vertrekt vanuit het STOP-principe: voorrang voor voetgangers (Stappers),
    fietsers (Trappers) en collectief vervoer (Openbaar vervoer). Pas daarna komt de auto
    (Privévervoer). Gemeenten die hun mobiliteitsbeleid vanuit dit uitgangspunt opbouwen,
    worden leefbaarder, veiliger en bereikbaarder.

    Mobiliteitsconvenant
    Het gemeentelijk mobiliteitsplan is ook het kader voor de projecten en acties die in
    samenwerking met andere actoren (het Vlaamse gewest, VVM De Lijn, ...) via de
    modules van het mobiliteitsconvenant gerealiseerd kunnen worden. Door het
    mobiliteitsconvenant (het zogenaamde moederconvenant) te ondertekenen, verbindt de
    lokale overheid er zich toe een mobiliteitsplan te maken. Het mobiliteitsconvenant is o.a.
    hierdoor het basisinstrument voor het voeren van een duurzaam mobiliteitsbeleid in
    Vlaanderen.

    Startpunt voor een kwaliteitsvol en duurzaam beleid
    Een goedgekeurd mobiliteitsbeleidsplan mag niet gezien worden als een eindpunt.
    Het is een startpunt waarin de klemtonen liggen op de realisatie van de actiepunten om
    zo te komen tot een kwaliteitsvol en duurzaam mobiliteits- en verkeersbeleid. De
    gemeente moet het initiatief nemen in de uitwerking en opvolging van het beleid.


    kaart 01: Situering
    kaart 02: Gewestplan
    kaart 03: Bijzondere plannen van aanleg (BPA's)
    kaart 04: Bestaande ruimtelijke structuur
    kaart 05: Verkeersgenerende activiteiten
    kaart 06: Probleemstelling ruimtelijke structuur
    kaart 07: Probleemstelling verkeers- en vervoersnetwerk
    kaart 08: Autonetwerk - categorisering van de wegen
    kaart 09: Autonetwerk - snelheden en verblijfsgebieden
    kaart 10: Fietsnetwerk
    kaart 11: Voorkeurroutes zwaar verkeer

     

     
    webdesign by ITAFdesign a division of ITAF